Řešte IT krize efektivně!
Správná prevence a nastavení sítě, nebo samotného PC je v dnešní době důležitá a není radno to zanedbat. Je doporučeno mít systém a celkově síť správně zajištěnou, ale mohou nastat situace, kdy je pozdě a je potřeba jednat. Důležitým faktorem při řešení krizové situaci je připravenost firmy jednat a my vám přinášíme jednoduchý návod, jak se na krizovou situaci připravit, aby případná katastrofa byla vyřešena jednoduše a profesionálně.
Hlavní otázkou tedy zůstává – jaké kroky je potřeba podniknout, aby případná krize byla zmírněna a efektivně zvládnuta?
Souhrnný návod, jak situaci vyřešit a současné zamezení budoucí katastrofy:
1. Zůstaňte v klidu a jednejte beze stresu
Je naprosto nezbytné, aby vedoucí pracovníci v oblasti IT zůstali klidní a zaměřili se na daný problém, tzn. řešit problémy s „chladnou hlavou“ a přesvědčit team, aby vynaložil to nejlepší úsilí při řešení problému. Určitě je důležité nezmatkovat, naopak by to mohlo situaci zkomplikovat.
2. Připravte se na krizi a sestavte plán co dělat a jak krizi zvládnout
Jenom připravení zvládnou krizi s lehkostí – je tedy důležité se připravit na různé krizové situace. Plánujte tak co uděláte v případě problému, sestavte si podrobný plán, krok za krokem, variabilní pro danou situaci. V případě předpokládaného problému se sítí, zálohujte servery a mějte nastaven plán obnovy.
3. Pořizujte snímky záloh pravidelně
V případě napadení virem nebo přímo ransomware pomohou zachycené snímky obrazů záloh, budete tak mít možnost se vrátit v čase dle potřeby.
4. Cloudové řešení
Pokud máte systém na bázi cloudu máte téměř vyhráno, zde je hned několik možností zabránit selhání. Doporučujeme pečlivě provést kontrolu nastavení, mnoho poskytovatelů nabízí cloudové řešení, které mezi úložištěm v cloudu a místím úložištěm synchronně zrcadlí kritická data. Ověřte u svého poskytovatele.
5. Nezapomeňte na účty sociálních sítí a email
Pokud je váš email napaden, celý seznam kontaktů může být použit pro odeslání spamů vašim jménem. Je tedy nutné jednat a v případě napadení, rychle a preventivně kontakty upozornit. Napište něco jako „Prosím neotvírejte e-mail od nás s předmětem „xy“.“ Potom v těle zprávy specifikujte daný problém a příjemcům zašlete email s omluvou.
Stejný problém může nastat i na vašich účtech sociálních médií (např. Twitter, Facebook, LinkedIn) I zde je také potřeba s kontakty pracovat a upozornit na daný problém.
6. Pracujte s časem a jednejte férově
Nesnažte se daný problém skrýt, jednejte férově a ukažte světu, že problém řešíte a máte zájem vyřešit. Ujistěte partnery a osoby, kterých se to týká, že na vyřešení problému usilovně pracujete. V případě problému, který má řešení na několik dní, dejte vědět uživatelům ideálně každých 24. hodin a po vyřešení problému zašlete vyjádření.
7. Po vyřešení problému vytvořte shrnutí akce
Sepište shrnutí daného problému a využijte zkušeností, které budete moci uplatnit v budoucnosti, a naopak to může pomoci předejít podobnému problému příště.